Haven van Hengelo: ‘Elke dag vakantie op Twentekanaal’
Uit Hengelo's Weekblad - 7 mei 2024
De haven van Hengelo is de grootste van Overijssel en een van de grootste binnenhavens van Nederland. Veel Hengeloërs weten niet anders dan dat de haven er ligt. Maar wat gebeurt er allemaal? En wie maken er gebruik van? Wat is de geschiedenis ervan? Om daar meer over te weten te komen, gaan Hans Bouma en Johan Koning op zoek naar de verhalen over de haven en de Twentekanalen.
Wie de vorige aflevering van deze serie over de Twentse Roeivereniging Tubantia heeft gelezen, viel het misschien al op: er waren eerder Twentse roeiers dan dat er vaarwater was. De roeiclub is van 1935, het Twentekanaal opende officieel in 1936. “De Hengeloërs hadden een vooruitziende blik”, zegt voorzitter Mirjam Spit van de roeiclub. Samen met roeicommissaris Janny Nijhuis vertelt ze over de mooie sport die ze beoefent. “We hebben het als vereniging hier mooi voor elkaar. Het Twentekanaal is uniek, we hebben een stuk van zo’n kleine tien kilometer tot onze beschikking. Een parkoers dat vrijwel recht is, dat is voor roeiers ideaal.”
Van de ruim 50 boten die de vereniging zelf in bezit heeft, zijn er zo’n dertig zogenaamde ‘gladde’ boten. “Die zijn er voor de snelheid. Het gaat onder meer om twee achten.” Naast die grootste wedstrijdboten, vieren, tweeën en skiffs (eenpersoons wedstrijdboten) heeft Tubantia ook een arsenaal basisboten, waar ook toertochten mee worden gemaakt. Niet over het Twentekanaal, natuurlijk. Spit. “Door de sluizen kunnen we het kanaal niet af. Dat gebeurt alleen tijdens de Markenrichtertocht.”
In Amsterdam of Venetië
Maar geregeld nemen leden van de vereniging één of meerdere boten mee, om op pad te gaan. “Verenigingen overal in het land organiseren geregeld toerroeitochten.