Veiligheid rond en op het water is bij Roeivereniging Tubantia belangrijk. Zeker omdat er rekening moet worden gehouden met scheepvaart op het Twentekanaal.

Veiligheidsregels:

  1. Vóór vertrek altijd je boot ‘meenemen’ in MyFleet
  2. Zorg dat 'iemand' weet waar je bent
  3. Riemen van het voetenbord niet te strak. Bij vaste schoenen: controleer de hielstrings
  4. Hoosblik of pomp mee
  5. Ga niet alleen skiffen
  6. Bij een watertemperatuur onder 10°C wordt er helemaal niet geskifft. Uitgezonderd Sc3 roeiers met geldige inklimtoets
  7. Van oktober t/m maart dragen stuurlieden een zwemvest
  8. Vanwege de zichtbaarheid dragen roeiers en stuurlieden fluorescerende bovenkleding
  9. Bij ongestuurd roeien regelmatig omkijken of in spiegel kijken
  10. Roei niet in boten waarvoor je geen bevoegdheid hebt. Geldt voor alle roeiers in de boot. Oefenen in boten waarvoor je nog geen bevoegdheid hebt, alleen met een coach aan de kant.
  11. Vaar altijd aan stuurboord, maar houdt rekening met vissers
  12. Let op de dode hoek van vrachtschippers. Als jij de stuurhut niet kunt zien, ziet de schipper jou ook niet
  13. Vermijd het inhalen van vrachtschepen. Door de sterke zuiging van zwaar beladen schepen kun je tegen het schip aangetrokken worden
  14. Er wordt niet geroeid:
    1. Tussen zonsondergang en zonsopgang
    2. Bij mist als het zicht minder dan 1000 meter bedraagt. De tweede hoogspanningsmast na de Loofrietbrug moet zichtbaar zijn
    3. Bij temperaturen onder nul. Referentie is de thermometer in de loods
    4. Als er nog drijfijs op het kanaal ligt
    5. Bij hoge golven
  15. Dringend advies: neem per boot een mobiel mee in waterdichte zak. Bel de roei 074 2434190. In acute nood : 112

Aanvullende veiligdheidsregels in verband met werkzaamheden Twentekanaal

In het kanaal komen werkvakken van maximaal 750 meter. Deze worden afgezet met gele tonnen. Tussen de werkvakken is tenminste 1000 meter vrije ruimte. Ter hoogte van de werkvakken geldt er éénrichtingverkeer.

Voor alle roeiers:

  • Bij de versmallingen (gele tonnen) ruim van te voren, zeker 1500 meter, beoordelen of er beroepsvaart tegemoet komt
  • Wachten op een veilige manier bij de ingang van een werkvak tot tegemoetkomend schip voorbij is
  • Bij twijfel, varend in versmalde deel, onmiddellijk omdraaien
  • Altijd ruimte en voorrang geven aan beroepsvaart
  • Een situatieschets van de werkvakken hangt in de loods bij het afschrijf scherm
  • Lees voor meer informatie de bijdragen van Cor Schreuders in de Roeipen of bezoek de website van Rijkswaterstaat Aanpak Twentekanalen.